19 June, 2008

Berjimat Cermat Amalan Mulia


Baca tajuk pun dah skema, huhuhu...

Tengahari tadi ketika drive aku ada dengar komen dari pendengar stesen radio ni tentang satu program bicarawara tajuknya somethin related to 'membeli barangan keperluan sahaja ataupun membeli masa harga murah' lebih kurang mcm tu tajuk dia lah...

Pakcik tu suggest, ketika kedudukan ekonomi keluarga sekarang..memerlukan rakyat memikirkan apa yang perlu di beli atau dilanggan setiap bulan, dan pakcik tu dah pun melaksanakan salah satunya berenti melanggan astro sebanyak rm89 sebulan. Idea yang sangat bernas, sebab kalau kita calculate dalam sehari berapa jam sangatlah nak tengok TV, macam aku TV just tengok berita, atau sebelum tido..mostly baca berita altenative.



Kalau aku lah, baik aku simpan@invest duit rm89 tu ke takaful saver di prudential macam aku buat sekarang ni. Pulak tuh 2007 punya performance sangatlah bagus 34% (kalau tak silap but confirm >30% return for dana equity). Tinggi tuh..just imagine
rm89 x 12 = rm1068 +(rm363.12) 34% dividen =rm1431.12 .

Selain tu, aku ada berborak2 dengan peniaga nasi campur..one good tips from them,kalau nak beli barang asas i.e beras , belilah kat kedai ubat...

Ok, selamat mencoba...

2 comments:

zulsa @ Ahmad Faizul Bakti said...

Saya sy\uka apa yg saudara utarakan.. cuma bab membeli barangan asas di kedai ubat tu lebih menarik perhatian saya.

pernahkah kita terfikir.. mengapa kedai ubat harga barangan asasnya lebih murah berbanding pasaraya?

Mohd.Nazrol Hisham said...

to Zulsa...

kenapa tinggalkan kenyataan tergantung? ttg kedai ubat tuh...

Akak gerai makan tuh kata, tokei cina tuh jual brgan asas sbb dia nak tarik pelanggan beli ubat kat kedai dia...brgan asas murr murr tu just mcm pelaris gitu...tp ultimate reason depa wat gitu...tidak pula ketahuan..ngaper ek? cukai ke ape ke?